Het wordt vandaag een hele mooie dag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Looijen - WaarBenJij.nu Het wordt vandaag een hele mooie dag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Looijen - WaarBenJij.nu

Het wordt vandaag een hele mooie dag!

Blijf op de hoogte en volg Judith

17 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Deel 2

Kenneth, onze huisbaas, is een Javaans-Surinaamse man die elke dag (vaak twee keer per dag) langskomt om dingen te repareren in het huis en te kijken hoe het met ons allen gaat. Ik zei tegen hem dat ik graag Sranantongo (Surinaams) wilde leren praten en dat heb ik geweten… Hij praat nu alleen nog Surinaams tegen ons en in het begin begreep ik er niks van. Inmiddels versta ik steeds meer van wat hij zegt. Toen we naar Betheljada gingen riep hij vanaf het balkon “Wroko Swieti!’ (Letterlijk: Werk lekker. Vrij vertaald: Werkze.

Als één van de eerste dingen heeft hij ons ‘Bakra’ geleerd. Dat betekent ‘Blanke’ en is een scheldwoord hier. Maar wij vinden het heel grappig en noemen elkaar nu continue Bakra. Voordat we naar de diëtist gingen om kennis met haar te maken lag hij in een hangmat naast me en toen ik opstond om me om te gaan kleden riep hij: No Judith, nie go!! (Niet weggaan). In het begin dacht ik nog dat hij een grapje maakte maar hij is net zo serieus als al die andere Surinamers die ons proberen te versieren. Dat we er niet op ingaan interesseert ze maar weinig.

De Surinaamse diëtist met wie wij te maken hebben is echt een hele leuke vrouw. Mooie lange, slanke vrouw met blonde dreadlocks. Ze weet precies wat ze van ons wil en ik denk dat we veel van haar kunnen leren. Maandag starten we echt met het onderzoek.
Gister zijn er twee nieuwe bewoners aangekomen hier, nu zijn we met z‘n 18e. Het is gezellig met de huisgenoten maar ook erg druk. Soms is het best fijn om ons even terug te trekken op onze kamers.
We hebben allebei een eigen kamer met badkamer en koelkastje maar tussen onze kamers zit een deur die we overdag gewoon open houden, waardoor het één gezamenlijke kamer wordt. Heel gezellig is dat! De blaren op mijn voorhoofd en armen worden al minder gelukkig. Aan- uitkleden is al minder pijnlijk en Daniëlle smeert me elke avond in met aftersun.
Van de week hebben we onze eerste regenbui gehad hier. Het klonk alsof het huis instortte. Geen grap! Maar het blijft hier gewoon warm, echt heerlijk!

Wij hebben het heel goed hier en vermaken ons nog zeer. We zijn hier inmiddels alweer vijf dagen en voelen ons al echt Surinaams (lees: kriskras door het verkeer, Surinaams praten, etc).

Veel liefs en tot gauw weer.
Judith

  • 17 Maart 2017 - 14:31

    Elisa:

    Wat mooi dat die kinderen nu al genieten van jullie aanwezigheid!! :-)
    En iel, die beesten!! Gelukkig hebben jullie de spray gevonden ;)

    Mooie herinneringen al in de eerste week!

    Geniet van de zon, blijf hem delen! En wroko swieti! Lufjoe

  • 17 Maart 2017 - 17:33

    Flip:

    Heerlijke verhalen Judith!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 26 Jan. 2017
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 94689

Voorgaande reizen:

12 Maart 2017 - 07 Juni 2017

Afstuderen doe je zo

Landen bezocht: